IklanLink | Iklan Percuma Malaysia
August 01, 2014, 01:44:45 PM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: Welcome to IklanLink! Malaysia Marketplace Forum.        Guest Please Register & Join our community Its FREE!.      To all new members, please update your profile & locations.      Use your refferals link in your profile to invite your friends.     
 
   Home   Help Iklan (NEW) Search Login Register Chat  
Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Sebab-Sebab Gagal Dalam Perniagaan  (Read 3332 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Firdaus
Active Customer
***

People Say Thanks: 10
Offline Offline

Gender: Male
Location: Kuala Lumpur
Posts: 171
Referrals: 2


Hard Work!


« on: December 16, 2009, 08:37:32 AM »

Berikut adalah sebab-sebab kegagalan perniagaan. Pastikan anda menjauhinya!

1: Tiada matlamat
Tiada matlamat yang jelas apa yang ingin dicapai oleh perniagaan yang dibina. Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 1 tahun dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 3 tahun dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 5 tahun dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda 10 tahun dari sekarang? Matlamat akan menentukan arah tuju sesuatu perniagaan. Tanpa matlamat yang jelas, perniagaan tidak mempunyai daya dan motivasi untuk berkembang.

2: Tidak mengutamakan pelanggan
Pelanggan merupakan aset utama apa sahaja perniagaan. Utamakan pelanggan oleh kerana apa sahaja perniagaan berfungsi untuk memenuhi keperluan pelanggan. Ianya sering dikatakan dalam buku-buku perniagaan bahawa pelanggan adalah raja!

3: Tidak usahakan jualan
Keuntungan perniagaan datangnya dari jualan. Amat jarang sekali sesuatu jualan akan datang dengan sendiri. Usahawan perlu mengusahakan untuk mendapatkan jualan. Pastikan momentum diteruskan untuk mendapat jualan demi jualan oleh kerana tanpa jualan, tiada keuntungan!

4: Tidak sabar
Naluri ramai usahawan adalah untuk menjadi kaya dengan segera. Perniagaan perlu dilihat untuk mendapat keuntungan jangka waktu panjang dan bukan meraih keuntungan maksima pada jangka waktu singkat.

5: Gagal meletakkan prioriti
Ianya dikatakan, 20% daripada usaha akan menghasilkan 80% daripada pulangan. Kesilapan ketara bagi mereka yang tidak bijak meletakkan prioriti adalah memberi fokus kepad 80% usaha perniagaan yang hanya memberi 20% daripada pulangan. Agihkan kerja-kerja perniagaan yang tidak memerlukan masa dan tenaga anda kepada orang lain supaya tenaga dan masa anda dapat ditumpukan pada aktiviti 20% yang memberi keuntungan 80%.

6: Melakukan sesuatu di luar bidang
Sebaiknya, jalankan perniagaan di mana letaknya kekuatan anda. Memulakan perniagaan yang bukan dalam kekuatan anda hanya akan mengurangkan motivasi anda.

7: Tidak mempunyai daya saingan pada produk atau perkhidmatan
Persaingan semakin sengit dalam arena perniagaan. Sesuatu perniagaan perlu mempunyai daya saingan yang hebat berbanding dengan pesaing dari segi lebih baik, atau lebih murah, atau lebih pantas dari pesaing. Tanpa daya saingan untuk membezakan anda dengan pesaing, ianya hanya akan menenggelamkan perniagaan anda.

8: Produk tidak memenuhi keperluan pelanggan
Mempunyai produk untuk dijual adalah langkah utama memulakan perniagaan. Namun, dengan mempunyai produk sahaja, tidak mencukupi. Produk yang dijual perlu dapat memenuhi keperluan pelanggan. Mungkin anda ingin jual bahan kosmetik untuk memutihkan kulit, tetapi produk anda bukan sahaja memutihkan wajah pengguna, ianya menyebabkan kulit berminyak di wajah pengguna pula. Maka, produk tersebut tidak dapat memenuhi keperluan pengguna.

9: Produk dan perkhidmatan pelanggan yang tidak berkualiti
Zaman ini, pelanggan mementingkan kualiti produk dan perkhidmatan pelanggan. Oleh kerana persaingan semakin tinggi, terdapat berbagai-bagai pilihan yang boleh dibuat oleh pelanggan. Produk dan perkhidmatan yang berkualiti akan menjadi pilihan utama.

10: Gagal mengenalpasti pelanggan
Siapakah bakal pelanggan anda? Dimana komuniti bakal pelanggan anda? Apakah kemampuan kewangan bakal pelanggan anda? Bagaimana caranya anda boleh mencapai bakal pelanggan anda? Strategi perniagaan adalah menetapkan tumpuan pasaran anda (niche market). Dengan menetapkan tumpuan pasaran anda, ianya adalah lebih mudah mengenalpasti pelanggan anda untuk melakukan sebarang jualan.

11: Lemah dalam urusan kewangan
Fahami angka kewangan perniagaan anda. Pastikan setiap transaksi perniagaan diambil kira dan walaupun bunyinya mudah, namun, terlalu banyak perniagaan membelanja lebih daripada apa yang diterima. Bijak dalam berbelanja untuk perniagaan, walaupun usahawan perlu mengambil risiko kewangan, namun risiko yang terbaik adalah risiko yang telah diselidik.

12. Gagal mengikut trend semasa dan pasaran
Trend dan pasaran berubah mengikut masa. Satu ketika dulu, walkman menjadi pilihan utama muda mudi berhibur, kini trend sudah berubah menjadi pemain MP3! Usahawan perlu peka kepada trend semasa dan pasaran supaya perniagaan sering dikemaskini mengikut arus zaman.

13: Perbelanjaan overhed yang tinggi
Seringkali kos overhed memakan segala keuntungan perniagaan. Pastikan kos overhed adalah pada minimum. Kos overhed termasuk kos elektrik, kos pekerja, kos premis, kos air, kos Internet dan sebagainya. Kos overhed akan sentiasa dikenakan setiap bulan. Sekiranya kos overhed mencecah RM20,000 setiap bulan, maka, keuntungan perniagaan perlu melebihi RM20,000 hanya untuk mendapat keuntungan.

14: Tiada perancangan perniagaan
Tidak melakukan perancangan adalah merancang untuk gagal. Sediakan pelan dan langkah-langkah untuk mengembangkan perniagaan anda. Aturkan strategi pemasaran dalam mendapat pelanggan yang ramai. Perniagaan menjadi cemerlang bukan kerana nasib, tetapi kerana perancangan perniagaan yang lengkap.

15: Perancangan tanpa tindakan
Perancangan hanyalah langkah pertama. Perancangan tanpa tindakan susulan tidak akan membuahkan hasil! Pastikan apa yang dirancang, diimplementasikan. Apa akan terjadi sekiranya apa yang dilaksanakan tidak menjadi dan gagal? Tidak mengapa, kegagalan akan mengajar anda untuk mengubah perancangan. Kegagalan adalah guru yang paling baik dalam perniagaan sekiranya anda membenarkan diri anda mempelajari dari kesilapan.

16. Gagal berhubung dengan pekerja
Sememangnya agak sukar menjalankan perniagaan dengan sendiri tanpa mengagihkan kerja kepada pihak lain. Fahami kehendak dan keperluan pekerja oleh kerana pekerja akan membantu memajukan perniagaan anda. Hubungan yang baik dengan pekerja akan memberi motivasi kepada pekerja untuk berusaha dengan lebih tinggi dalam memajukan perniagaan anda.

Dengan mengetahui dan memahami sebab-sebab kegagalan perniagaan, ianya dapat membantu anda menghindari dari kegagalan perniagaan. Namun begitu, perlu diingat juga bahawa, sekiranya sekiranya rezeki perniagaan tidak menyebelahi anda dan anda menghadapi kegagalan, gagal sekali, bukan bermaksud gagal selamanya. Teruskan usaha oleh kerana kejayaan sering dijumpa disebalik kegagalan!

*Sekiranya anda mempunyai blog, anda dialu-alukan menggunakan artikel ini di blog anda, dengan syarat, tambahkan link ke
http://www.irfankhairi.com

Share this topic on DiggShare this topic on FacebookShare this topic on GoogleShare this topic on LiveShare this topic on MySpaceShare this topic on StumbleUponShare this topic on TechnoratiShare this topic on TwitterShare this topic on YahooShare this topic on Google buzz
Logged

Made In Thailand
Gua Rock
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 100
Offline Offline

Gender: Male
Location: Malaysia
Posts: 1101
Referrals: 6


why so serious........


« Reply #1 on: December 16, 2009, 11:51:42 PM »

aku dah buat mcm biz semua x menjadi c   frush surender liur


belum sampai masa lagi tu... peluh
Logged
Firdaus
Active Customer
***

People Say Thanks: 10
Offline Offline

Gender: Male
Location: Kuala Lumpur
Posts: 171
Referrals: 2


Hard Work!


« Reply #2 on: December 17, 2009, 01:02:48 AM »

betul tu, kalau dah sampai masa mesti tk menang tangan punya... setuju
Logged

Made In Thailand
peceng
Newbie Consumer
*

People Say Thanks: 0
Offline Offline

Gender: Male
Location: MLK>PD>SRBN
Posts: 22
Referrals: 0



« Reply #3 on: December 17, 2009, 10:02:59 AM »

betul tu..rezeki ada di mana2.. best
Logged

Ir.Aspan Rafii
Inspection Engineer
SGS Malaysia Sdn Bhd
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #4 on: December 17, 2009, 08:51:24 PM »

cuba lg, jgn putus asa...1 hr mesti berjaya yeah yeah yeah
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
annur09
Diligent Consumer
**

People Say Thanks: 4
Offline Offline

Gender: Female
Location: Bandar Bougainvilla
Posts: 96
Referrals: 4



WWW
« Reply #5 on: December 20, 2009, 06:55:41 PM »

nur nak highlight mengenai kepentingan mengutamakan pelanggan. jika dilihat...perniagaan orang melayu,mereka kurang ilmu "customer service". mereka lebih rela menyombong dari mementingkan pelanggan. dalam dunia perniagaan,pada pendapat nur,peniaga perlu ada rasa hormat dan rendah diri dengan pelanggan. ini kerana,mereka yg menyumbang kepada pendapatan kita.

contoh yg nur boleh beri...di pasar mini berdekatan rumah nur...peniaga tidak alert customer mana sampai dulu dan membayar dahulu. jadi bila berlaku potong queue...aper lagi..marah la kawan...then..peniaga leh kata aper tau.."xper la..customer is always right"

haiiiyaaa..tepuk dahi teman mendengonyer dr jauh...kalo pekerja den.."you are fired!!!!" on the dot tau!

selain itu,peniaga melayu cukup kedekut nak beli mesin register...deme xsedo...dok tekan2 calculator tu...risiko silap kira mmg besar.len la kalo de tulis kt kertas...leh gak check..wat naya customers jer...

mende2 ni nampak kecik...tp ia menyumbang kpd ketidaksempurnaan terhadap sesebuah institusi perniagaan.
Logged

Gua Rock
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 100
Offline Offline

Gender: Male
Location: Malaysia
Posts: 1101
Referrals: 6


why so serious........


« Reply #6 on: December 20, 2009, 11:47:30 PM »

nur nak highlight mengenai kepentingan mengutamakan pelanggan. jika dilihat...perniagaan orang melayu,mereka kurang ilmu "customer service". mereka lebih rela menyombong dari mementingkan pelanggan. dalam dunia perniagaan,pada pendapat nur,peniaga perlu ada rasa hormat dan rendah diri dengan pelanggan. ini kerana,mereka yg menyumbang kepada pendapatan kita.

contoh yg nur boleh beri...di pasar mini berdekatan rumah nur...peniaga tidak alert customer mana sampai dulu dan membayar dahulu. jadi bila berlaku potong queue...aper lagi..marah la kawan...then..peniaga leh kata aper tau.."xper la..customer is always right"

haiiiyaaa..tepuk dahi teman mendengonyer dr jauh...kalo pekerja den.."you are fired!!!!" on the dot tau!

selain itu,peniaga melayu cukup kedekut nak beli mesin register...deme xsedo...dok tekan2 calculator tu...risiko silap kira mmg besar.len la kalo de tulis kt kertas...leh gak check..wat naya customers jer...

mende2 ni nampak kecik...tp ia menyumbang kpd ketidaksempurnaan terhadap sesebuah institusi perniagaan.

info berguna tu... best best
Logged
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #7 on: December 22, 2009, 12:36:33 AM »

16 SEBAB KEGAGALAN PERNIAGAAN:

Tiada siapa di dunia ini inginkan kegagalan dalam perniagaan, namun kegagalan perniagaan tetap terjadi. Ianya dikatakan lebih daripada 90% perniagaan yang dimulakan mengalami kegagalan.



Berikut adalah sebab-sebab kegagalan perniagaan. Pastikan anda
menjauhinya!

1: Tiada matlamat
Tiada matlamat yang jelas apa yang ingin dicapai oleh perniagaan
yang dibina. Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 1 tahun
dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 3 tahun
dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 5 tahun
dari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda 10 tahun dari
sekarang? Matlamat akan menentukan arah tuju sesuatu perniagaan.
Tanpa matlamat yang jelas, perniagaan tidak mempunyai daya dan
motivasi untuk berkembang.

2: Tidak mengutamakan pelanggan
Pelanggan merupakan aset utama apa sahaja perniagaan. Utamakan
pelanggan oleh kerana apa sahaja perniagaan berfungsi untuk
memenuhi keperluan pelanggan. Ianya sering dikatakan dalam
buku-buku perniagaan bahawa pelanggan adalah raja!

3: Tidak usahakan jualan
Keuntungan perniagaan datangnya dari jualan. Amat jarang sekali
sesuatu jualan akan datang dengan sendiri. Usahawan perlu
mengusahakan untuk mendapatkan jualan. Pastikan momentum diteruskan
untuk mendapat jualan demi jualan oleh kerana tanpa jualan, tiada
keuntungan!

4: Tidak sabar
Naluri ramai usahawan adalah untuk menjadi kaya dengan segera.
Perniagaan perlu dilihat untuk mendapat keuntungan jangka waktu
panjang dan bukan meraih keuntungan maksima pada jangka waktu
singkat.

5: Gagal meletakkan prioriti
Ianya dikatakan, 20% daripada usaha akan menghasilkan 80% daripada
pulangan. Kesilapan ketara bagi mereka yang tidak bijak meletakkan
prioriti adalah memberi fokus kepad 80% usaha perniagaan yang hanya
memberi 20% daripada pulangan. Agihkan kerja-kerja perniagaan yang
tidak memerlukan masa dan tenaga anda kepada orang lain supaya
tenaga dan masa anda dapat ditumpukan pada aktiviti 20% yang
memberi keuntungan 80%.

6: Melakukan sesuatu di luar bidang
Sebaiknya, jalankan perniagaan di mana letaknya kekuatan anda.
Memulakan perniagaan yang bukan dalam kekuatan anda hanya akan
mengurangkan motivasi anda.

7: Tidak mempunyai daya saingan pada produk atau perkhidmatan
Persaingan semakin sengit dalam arena perniagaan. Sesuatu
perniagaan perlu mempunyai daya saingan yang hebat berbanding
dengan pesaing dari segi lebih baik, atau lebih murah, atau lebih
pantas dari pesaing. Tanpa daya saingan untuk membezakan anda
dengan pesaing, ianya hanya akan menenggelamkan perniagaan anda.




8: Produk tidak memenuhi keperluan pelanggan
Mempunyai produk untuk dijual adalah langkah utama memulakan
perniagaan. Namun, dengan mempunyai produk sahaja, tidak mencukupi.
Produk yang dijual perlu dapat memenuhi keperluan pelanggan.
Mungkin anda ingin jual bahan kosmetik untuk memutihkan kulit,
tetapi produk anda bukan sahaja memutihkan wajah pengguna, ianya
menyebabkan kulit berminyak di wajah pengguna pula. Maka, produk
tersebut tidak dapat memenuhi keperluan pengguna.

9: Produk dan perkhidmatan pelanggan yang tidak berkualiti
Zaman ini, pelanggan mementingkan kualiti produk dan perkhidmatan
pelanggan. Oleh kerana persaingan semakin tinggi, terdapat
berbagai-bagai pilihan yang boleh dibuat oleh pelanggan. Produk dan
perkhidmatan yang berkualiti akan menjadi pilihan utama.

10: Gagal mengenalpasti pelanggan
Siapakah bakal pelanggan anda? Dimana komuniti bakal pelanggan
anda? Apakah kemampuan kewangan bakal pelanggan anda? Bagaimana
caranya anda boleh mencapai bakal pelanggan anda? Strategi
perniagaan adalah menetapkan tumpuan pasaran anda (niche market).
Dengan menetapkan tumpuan pasaran anda, ianya adalah lebih mudah
mengenalpasti pelanggan anda untuk melakukan sebarang jualan.

11: Lemah dalam urusan kewangan
Fahami angka kewangan perniagaan anda. Pastikan setiap transaksi
perniagaan diambil kira dan walaupun bunyinya mudah, namun, terlalu
banyak perniagaan membelanja lebih daripada apa yang diterima.
Bijak dalam berbelanja untuk perniagaan, walaupun usahawan perlu
mengambil risiko kewangan, namun risiko yang terbaik adalah risiko
yang telah diselidik.

12: Gagal mengikut trend semasa dan pasaran
Trend dan pasaran berubah mengikut masa. Satu ketika dulu, walkman
menjadi pilihan utama muda mudi berhibur, kini trend sudah berubah
menjadi pemain MP3! Usahawan perlu peka kepada trend semasa dan
pasaran supaya perniagaan sering dikemaskini mengikut arus zaman.

13: Perbelanjaan overhed yang tinggi
Seringkali kos overhed memakan segala keuntungan perniagaan.
Pastikan kos overhed adalah pada minimum. Kos overhed termasuk kos
elektrik, kos pekerja, kos premis, kos air, kos Internet dan
sebagainya. Kos overhed akan sentiasa dikenakan setiap bulan.
Sekiranya kos overhed mencecah RM20,000 setiap bulan, maka,
keuntungan perniagaan perlu melebihi RM20,000 hanya untuk mendapat
keuntungan.

14: Tiada perancangan perniagaan
Tidak melakukan perancangan adalah merancang untuk gagal. Sediakan
pelan dan langkah-langkah untuk mengembangkan perniagaan anda.
Aturkan strategi pemasaran dalam mendapat pelanggan yang ramai.
Perniagaan menjadi cemerlang bukan kerana nasib, tetapi kerana
perancangan perniagaan yang lengkap.

15: Perancangan tanpa tindakan
Perancangan hanyalah langkah pertama. Perancangan tanpa tindakan
susulan tidak akan membuahkan hasil! Pastikan apa yang dirancang,
diimplementasikan. Apa akan terjadi sekiranya apa yang dilaksanakan
tidak menjadi dan gagal? Tidak mengapa, kegagalan akan mengajar
anda untuk mengubah perancangan. Kegagalan adalah guru yang paling
baik dalam perniagaan sekiranya anda membenarkan diri anda
mempelajari dari kesilapan.

16. Gagal berhubung dengan pekerja
Sememangnya agak sukar menjalankan perniagaan dengan sendiri tanpa
mengagihkan kerja kepada pihak lain. Fahami kehendak dan keperluan
pekerja oleh kerana pekerja akan membantu memajukan perniagaan
anda. Hubungan yang baik dengan pekerja akan memberi motivasi
kepada pekerja untuk berusaha dengan lebih tinggi dalam memajukan
perniagaan anda.

Dengan mengetahui dan memahami sebab-sebab kegagalan perniagaan,
ianya dapat membantu anda menghindari dari kegagalan perniagaan.
Namun begitu, perlu diingat juga bahawa, sekiranya sekiranya rezeki
perniagaan tidak menyebelahi anda dan anda menghadapi kegagalan,
gagal sekali, bukan bermaksud gagal selamanya. Teruskan usaha oleh
kerana kejayaan sering dijumpa disebalik kegagalan!

Oleh: Dr. Irfan Khairi
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #8 on: December 28, 2009, 07:25:19 PM »

usaha lg, jgn patah semangat....tentu boleh berjayanye... best best best
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #9 on: December 29, 2009, 12:14:26 AM »

betul betul betul...teruskan usaha murni anda... setuju setuju setuju
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
Siti Kelembai
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 102
Offline Offline

Gender: Female
Location: Langkawi
Posts: 1769
Referrals: 3


"Gerammm Akuuu!! Puihhh!!"


« Reply #10 on: December 29, 2009, 02:19:05 AM »

puspa kagum dengan semangat semuer...tetapi kekadang kiter slalu bg semangat kat org lain sedangkan  diri sendiri tiada semangat..cam ner tu... erkk
Logged
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #11 on: December 29, 2009, 01:48:19 PM »

ye la, cm ner ye nk watttt... fikir fikir fikir
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
Siti Kelembai
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 102
Offline Offline

Gender: Female
Location: Langkawi
Posts: 1769
Referrals: 3


"Gerammm Akuuu!! Puihhh!!"


« Reply #12 on: December 29, 2009, 06:56:06 PM »

juta tak pa la ..abang slalu dok bg semangat tingkatkan jati diri..kelas gitu grin
Logged
siti2u
Active Customer
***

People Say Thanks: 10
Offline Offline

Gender: Female
Location: Kuala Lumpur
Posts: 268
Referrals: 2



WWW
« Reply #13 on: December 30, 2009, 08:38:04 PM »

Macam pasrah je puspawangi...jgn cam tu..siti tahu puspawangi berkebolehan...jika kita usaha pasti ada jalannya...kita kena banyak belajar dan bertanya dengan orang yang berpengalaman...jika kita faham dan tahu bagaimanakah caranya...insya'allah sudah pasti kita akan berjaya...Orang yang Mengalah adalah seorang yang Gagal dan orang yang selalu berusaha adalah seorang yang hendak Berjaya...Renungilah kengkawan...Kita jangan jadikan kegagalan sebagai satu alasan...sebaliknya jadikan ia sebagai satu pengalaman bagi meningkatkan prestasi kita pada masa akan datang...okeyz
Logged

Name: Kak Siti
Address: Kuala Lumpur
Webs: www.estana.webs.com
Call/sms : 0162887346
Email: siti2u.email@yahoo.com
Salina Gomez
CERTIFIED BEST SELLER
Regular Customer
*

People Say Thanks: 13
Offline Offline

Gender: Female
Location: Pahang
Posts: 1987
Referrals: 9


I LOVE YOU.... You are the best..


« Reply #14 on: December 31, 2009, 02:41:27 PM »

betul tu siti..juta sokong... setuju setuju setuju
Logged

Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif.
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  
 
Jump to:  


Facebook

125x125 Ads
























Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2013, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal